Support: 24/6
+31 527 62 02 32

News

Aan het woord: ondernemers in snelgroeiend Flevoland


Economie en Arbeidsmarkt Flevoland bracht een rapportage uit over de regionale economie. In het magazine kwamen vijf ondernemers van snelgroeiende Flevolandse bedrijven aan het woord, waaronder Verbruggen uit Emmeloord. Lees alles over de internationaliseringsslag van het familiebedrijf in het magazine.

 

“MET NATIVE SPEAKERS HAAL JE DE TAAL EN DE CULTUUR VAN JE EXPORTLAND IN HUIS”

Eén van de groeiparels in de Flevolandse economie is Verbruggen Palletizing Solutions in Emmeloord.  Het bedrijf is 25 jaar geleden opgericht door Alex Verbruggen. Het bedrijf maakt machines waarmee uiteenlopende producten in zakken, dozen en kratten automatisch en efficiënt worden gestapeld op pallets. We spreken met Erik Bruggink, nu nog bedrijfsleider, maar binnenkort samen met twee zoons Verbruggen, mede-eigenaar van het bedrijf. 

Hoe heeft jullie bedrijf zich ontwikkeld?

Erik Bruggink vertelt: ‘Het bedrijf is oorspronkelijk gestart met het ontwerpen van een machine voor het stapelen van zakken uien en aardappelen. Boeren in de omgeving waren de afnemers. Inmiddels is het scala aan producten dat op pallets gestapeld wordt aanmerkelijk vergroot en gaat het naast agrarische producten ook om industriële (zakken cement) of consumentenproducten (zoals kattenbakkorrels). Belangrijker wellicht nog: de geografische horizon is sterk verbreed. Naast export naar Europese landen, lag daarbij in eerste instantie de focus op de Westers georiënteerde of Angelsaksische landen: de VS, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika.’

Het bedrijf is nu bezig aan een volgende internationaliseringsslag. Bruggink wijst naar de wereldkaart en legt uit dat ze nu van “linksonder naar rechtsboven” werken, oftewel van Zuid-Amerika via Afrika naar China en Rusland. Het bedrijf heeft gemerkt dat het aantrekken van ‘native speakers’ een heel positief effect heeft op de export. Zo heeft het bedrijf een Argentijnse medewerker en zijn er twee Chinese collega’s. Die hebben in Nederland gestudeerd en zijn onmisbaar om taal- en cultuurbarrières te slechten.

Welke ontwikkelingen en innovaties maakt jullie product door?

‘Technologisch heeft het bedrijf flinke stappen gemaakt. De eerste generaties machines waren typische werktuigbouwkundige producten. Maar in de loop van de tijd is daar steeds meer elektrotechniek en vanzelfsprekend vooral ICT aan toegevoegd. Die ICT is tegenwoordig ondergebracht in een apart bedrijf, dat nu nog voornamelijk toelevert aan het eigen bedrijf, maar de potentie heeft om ook aan andere machinebouwers te leveren. De elektronische component wordt afzonderlijk van de constructie opgebouwd en vervolgens geïntegreerd. Ook in materiaalgebruik staat het bedrijf niet stil. Sommige onderdelen worden nu van composiet gemaakt in plaats van staal: dat is lichter, stijver, sterker en duurzamer. ‘Wij profiteren ervan dat er hier in de buurt veel kennis is van deze nieuwe materialen.’

Is jullie manier van werken door de jaren heen veranderd?

Het bedrijf kent een sterke eigen cultuur. Dat blijkt onder meer uit de communicatie over de service: die is 24/6, met de zondag als rustdag. Personeel wordt het liefst in de omgeving geworven. Noordoostpolder, Urk en het omliggende oude land van Friesland, Overijssel en Gelderland. Ook de management-filosofie draagt bij aan de bedrijfscultuur. Het bedrijf is actief bezig met het toepassen van inzichten van Gemba Kaizen en de Lean-filosofie: het dagelijks bezig zijn met stap voor stap verbeteren. Bruggink kijkt ook naar de toepassingsmogelijkheden van Scrum, de software-ontwikkelingsmethode die innovatieprocessen versnelt. Het gaat er wat hem betreft om dat alle medewerkers zich continu bewust zijn van de kansen op verbetering.

Een belangrijke verandering is de stap geweest naar een ‘configure to order’- filosofie. De tegenwoordige producten zijn zoveel mogelijk opgebouwd uit standaardelementen. Daarmee kan veel sneller en goedkoper maatwerk worden geleverd, dan toen er nog met een ‘built to order’-systematiek werd gewerkt.

Hoe onderhoud je contact met al die klanten wereldwijd?

‘Export is meer dan verkopen alleen. Het gaat er ook om dat je in staat bent adequate service te bieden. Eerst deden we dat vooral via lokale dealers, nu vooral op afstand via internet (elke machine kan via het internet vanuit Emmeloord worden uitgelezen), maar dan nog is het belangrijk om klanten het gevoel te geven dat je er zo kunt zijn. Ook al worden onderdelen meestal rechtstreeks vanuit Emmeloord verzonden, voor klanten in de VS is het bijvoorbeeld gevoelsmatig toch belangrijk dat er een servicecentrum aan de Amerikaanse Westkust zit.’

Bruggink verwacht veel van de toekomstige afzet in China. Hij wijst erop dat daar nu nog heel arbeidsintensief wordt gewerkt, maar dat er door de éénkind-politiek straks meer schaarste aan arbeid komt. ‘Onze Chinese collega’s zijn nu heel actief met het uitleggen van de voordelen van onze machines: niet alleen gaat het stapelen zelf veel efficiënter, ook werkt het stapelen op pallets door in de gehele supply-chain.’ Bruggink is ervan overtuigd dat als die voordelen zichtbaar worden in termen van kosten, er dan een grote markt voor Verbruggen open gaat.

Hoe bevalt het om vanuit Emmeloord te werken?

Bruggink is tevreden over het vestigingsklimaat in Emmeloord en Flevoland. Kennis, financiering, fysieke en digitale bereikbaarheid, samenwerking met andere bedrijven in de omgeving en medewerking van de overheid. Op al deze punten gaat het eigenlijk goed. Alleen voor specifieke ICT-vacatures is het weleens lastig om de juiste mensen te vinden. ‘Je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid voor het vestigingsklimaat’, zo betoogt Bruggink. Daarom hebben ze stagiairs van ROC’s en HBO’s, en onderhouden ze goede relaties met de lokale Rabobank en bedrijven binnen het Agrofoodcluster in de Noordoostpolder.

Bron: magazine Economie en Arbeidsmarkt http://bit.ly/2kKZqJI


Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone